دنیای دیجیتال

سایت تخصصی فناوری و تکنولوژی

دنیای دیجیتال

سایت تخصصی فناوری و تکنولوژی

سلام...
در این وبلاگ اخبار جدید تکنولوژی و نقد و بررسی کالای دیجیتال رو برای شما عزیزان بگذاریم...
با نظراتتون ما رو خوشحال کنید...
امیداورم موفق باشید...

بایگانی

Jony Ive and Steve Jobs

جانی آیو -- رئیس گروه طراحی اپل و کسی که سال‌ها با استیو جابز در پروژه‌های مختلف همکاری کرده است -- در قسمتی از مصاحبه‌اش با Vanity Fair در سانفرانسیسکو از درس‌هایی گفته که استیو جابز به او آموخته است. Vanity Fair این قسمت از حرف‌های او را به صورت ویدئویی 3 دقیقه‌ای منتشر کرده است.

منبع

جانی آیو می‌گوید تمرکز کردن را از استیو جابز آموخته است چرا که جابز او را وادار می‌کرد که بر روی کاری که در دست دارد تمرکز کند. او عقیده دارد برای داشتن تمرکز باید تمرین کرد. او در مصاحبه‌اش می‌گوید «این به نظر ساده می‌آید اما تعجب می‌کنم که تنها مردم کمی این را تمرین می‌کنند. باید برای تمرین آن کوشید، موضوع صحبت من تمرکز است. تمرکز بالای استیو به گونه‌ای بود که هرگز در عمرم ندیده‌ام. و اصل مهم در مورد تمرکز این است که چیزی نیست که برای داشتن آن تصمیم گیری کنید که مثلا روز دوشنبه تمرکز خواهم کرد بلکه چیزی است که در هر دقیقه لازم است. این که مثلا وسط کار خود بگویید چرا در مورد این حرف می‌زنیم در حالی که موضوع کار ما چیز دیگری است.» او می‌گوید «اگر حقیقتا تمرکز کنید می‌توانید موفقیت‌های بسیاری را به دست آورید.»

Jony Ive

در ادامه آیو می‌گوید استیو جابز از او پرسیده که تا به حال به چند کار "نه" گفته است. منظور جابز "نه" گفتن به کارهایی است که گذشتن از انجام آن‌ها نوعی از خود گذشتگی برای انجام دادن کاری است که در حال حاضر روی آن تمرکز کرده‌اید. به عقیده آیو تمرکز به معنای "نه" گفتن به چیزی است که با تمام وجودتان حس می‌کنید ایده فوق‌العاده‌ای است و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید به آن فکر می‌کنید اما در آخر به آن "نه" می‌گویید چرا که تمرکز شما روی موضوع دیگری قرار دارد. از نظر او متعهد بودن به پروژه در دست کار بسیار مهم‌تر از شروع کار روی موضوع جدیدی است که باعث می‌شود هیچ یک از کارها به درستی انجام نشود.

جانی آیو در مورد سومین درسی که از استیو جابز آموخته است می‌گوید «به یاد دارم با او گفت‌وگویی داشتم و از او پرسیدم چرا در انتقاد کردن از کارها رفتار تندی دارد. من به او گفتم که ما روح و قلبمان را روی این کار گذاشته‌ایم و بهتر است رفتار مناسب‌تری داشته باشیم. او از من پرسید «چرا؟» و من در پاسخ گفتم چون من به گروه اهمیت می‌دهم. و او در پاسخ گفت «نه جانی تو فقط خودبین هستی و می‌خواهی دیگران تو را دوست داشته باشند. من از این موضوع در تعجبم چرا که گمان می‌کردم با اهمیت‌ترین چیز برای تو کار است نه فکر این که دیگران با چه دیدی به تو نگاه می‌کنند.» من از پاسخ او بهت زده شدم زیرا می‌دانستم درست می‌گوید.» از نظر جانی آیو جابز فردی بوده است با تمرکزی ستودنی که وقت کمی برای دقت در رفتارش داشته است.

Jony Ive and Steve Jobs

جانی آیو --که به ندرت مصاحبه می‌کند-- در این گفت‌وگو پیرامون مراحل طراحی محصولات در اپل و روزهای اولش در این شرکت نیز صحبت کرده است. آیو از سال 1992 وارد اپل شده و از آن زمان تا کنون به صورت تمام وقت مشغول کار است. گروه مرکزی طراحی اپل تنها 16 عضو دارد و به گفته آیو تا به حال هیچ کس این گروه را به صورت داوطلبانه ترک نکرده است. آیو در مورد طراحی آیفون 6 پلاس می‌گوید گوشه‌های گرد آن باعث می‌شود صفحه آن کمتر پهن به نظر برسد. در قسمتی از گفت‌وگوی او در Vanity Fair از او پرسیده شده است که چرا طراحی اپل‌‌واچ به صورت ساعت مچی بوده در حالی که می‌توانست به صورت یک آویز مورد استفاده قرار گیرد. آیو در پاسخ می‌گوید «در طی سال‌ها مردم دریافته‌اند که ساعت هنگامی که بر روی مچ دست قرار می‌گیرد بهترین کاربرد را دارد و واقعا جای خوبی برای به دست آوردن اطلاعات با یک نگاه گذرا است. هنگامی که شروع به کار روی آن کردیم به نظر می‌رسید طبیعی‌ترین و بدیهی‌ترین مکان برای پیاده کردن این تکنولوژی مچ دست است.»

Jony Ive

در ادامه این برنامه یکی از تماشاچیان از جانی آیو در مورد احساسش نسبت به شرکت‌هایی مانند تولید کننده چینی، Xiaomi پرسید که طراحی‌های دیگران را کپی برداری می‌کنند. او در پاسخ گفت «من در مقابل آن‌ها ناملایم هستم و این عمل آنها را تملق نمی‌دانم. وقتی شما برای اولین بار شروع به انجام کاری می‌کنید نمی‌دانید که به نتیجه می‌رسید یا خیر. شما هفت یا هشت سال برای آن وقت می‌گذارید و در آخر طراحیتان کپی می‌شود. من باید صادق باشم، اولین چیزی که (پس از مشاهده کپی) به یاد من می‌آید تمام تعطیلاتی است که می‌توانستم در خانه و کنار خانواده‌ام بگذرانم اما این کار را نکردم. به نظر من این کار دزدی و تنبلی است.» در ادامه گفت‌وگو آیو در جواب فردی که از او در مورد چگونگی قرار دادن ظاهر و کارکرد زیبا در کنار یکدیگر سوال کرده بود گفت «به نظر من محصول زیبایی که به درستی کار نمی‌کند زشت است.»

منبع : Vanity Fair


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی